Blog

5 základních druhů loga

Existuje pět základních logotypů. Každý má své plusy a mínusy. Víte, který typ je pro váš business ten správný a proč?

Pojďme se podívat na stručné shrnutí.

Symbol (logomark)

Symbol bývá často abstraktní a nemusí na první pohled prozrazovat, co přesně děláte. Měl by ale svou formou rezonovat s vaší cílovou skupinou. Logo Nike prakticky nic neříká, ale svým nakloněným symbolem naznačuje dynamiku a rychlost. A přesně taková je cílová skupina této značky.

Nakousnuté jablko by ve své nejnižší podstatě mohlo evokovat prodejnu ovoce a zeleniny. V případě Apple, ale nepůsobí nijak lahodně. Naopak je elegantní a vyzařuje exkluzivitu (jak tvarem, tak i barvou). O to stejné se snaží i jeho zákazníci se zakoupenými produkty.

+ Hodí se k evokování pocitu namísto konkrétní myšlenky.
+ Protože je abstraktní, je unikátní. Je jen malá pravděpodobnost, že někdo jiný vytvoří totožné logo.

 Napřed musíme vědět, jaký pocit chceme symbolem vyvolat a být si jistí, že s ním cílový zákazník rezonuje. Nehodí se proto pro zatím nedefinovanou značku.

 

 

Slovní označení (wordmark)

Jedná se o variantu, která obsahuje celý název společnosti. Hlavním prvkem je zde použitá typografie. Tvar, styl a barvy musí rezonovat s filozofií firmy.

Google je zábavný a rozličné barvy znázorňují celou paletu produktů a služeb, které nabízí.

 

+ Ideální volba pro nově vzniklé společnosti, které chtějí své (často abstraktní) jméno dostat na trh.
+ Nejlepší volba pro ty, kteří se prezentují pod svým jménem, např. umělci.

 Nehodí se pro oooooooooopravdu dlouhé názvy firem.

 

 

Iniciálové označení (lettermark)

Typické všude tam, kde je potřeba zmínit firmu s dlouhým názvem v krátkém čase (rádio, televize) nebo na malém prostoru. Kdyby mělo být “Home Box Office” v rohu obrazovky dostatečně čitelné, působilo by zbytečně rušivě. A to se jedná ještě o velmi krátký název.

Co teprve, kdyby společnosti 3M používala v logu svůj celý název – Minnesota Mining and Manufacturing Company?

+ Perfektní pro dlouhé názvy firem.

 Z iniciálů nemusí být jasné spojení se skutečným názvem firmy. Řešením je přidání celého slovního označení do doby, než se ustálí pozice společnosti na trhu.

 

 

Emblém

Jde o kombinaci symbolu se slovním nebo iniciálovým označením a tvarem, který je pro logo podstatný.

Dodává firmě oficiální nádech a historický ráz. Typická volba univerzit, státních, sportovních a jiných institucí.

+ Skvělá volba pro vystihnutí unikátního ducha společnosti.
+ I nová firma pak na podvědomé úrovni působí, jako firma s dlouholetou tradicí.

 Nehodí se tam, kde budeme logo hodně zmenšovat. V malém formátu je emblém nečitelný.

 

 

Kombinace slovního a symbolového označení (combination mark)

Jedná se o nejflexibilnější typ loga. Je možné používat samostatně symbol, samostatně název nebo kombinaci obojího, v závislosti na platformě, médiu, či zamýšleném cíli.

+ Univerzální. Lze použít i odděleně, podle typu média.
+ Vhodné pro nové firmy k vytvoření podvědomého spojení mezi názvem a symbolem.

 Pracnější tvorba loga. Nutnost sladit text se symbolem do příjemné harmonie.

 

Který druh loga používáte ve své firmě vy a proč jste se rozhodli právě pro něj?